lördag 14 januari 2012

Brödkorgstut


Vid något tillfäller har jag varit med och diskuterat hur man syr en brödkorg, så sist när jag sydde ett gäng passade jag på att ta några bilder under tiden som förklarar hur jag tänkt. Ovan syns delarna som går åt för att sy en brödkorg, eller i detta fallet, en pepparkakskorg. Det är ett sidostycken och två bottnar, en för insidan och en för utsidan. Sidostrycket kan man kombinera som man vill, antingen med fler tyger eller som här ett och samma men med ett transfertryck på. Jag har valt en burk jag gillar storleken på, ritat av botten på den och fått två rundlar. Sedan har jag mätt runt burken för att få måttet på sidostycket. Hur högt sidostycket ska vara är en bedömningsfråga, lättast är att mäta sig fram om man vill ha nedvik eller inte. Till alla delar har jag lagt sömsmån.

I bilden ovan ses mitt mellanlägg. Det är lite av en smaksak vilket man använder. Vlieselin går bra, en del tyger är tillräcklickt stadiga utan att mellanlägg behövs. Jag har valt en egen variant. Jag stryker lapptäcksvadd med hög värme och mycket ånga, mellan strykjärnet och vadden har jag en handduk eller liknande. Vadden blir styv och jag tycker att det ger en fin finish.
Lägg ut sidostycket och botten på vadden och klipp ut. på sidostycket har jag bara använt vadd till hälften för att det inte ska bli för tjockt. jag har nålat väl och sedan zickzackat runt kanterna för att vadden ska hålla sig på plats.
I kanten mot mitten har jag sytt en stickning för att hålla vadden på plats, min har jag haft på undersidan av vikningen men det kan vara en snygg detalj att ha den på framsidan i avvikande färg.
 Sy en tub och lämna en vändöppning på det som blir insidan av korgen. Det är lättast att lämna en bit på mitten så du har söm över vikningen och där nere där botten sedan ska nålas fast.
Nåla fast bottnarna på varsin sida om tuben. Jag har valt att ha vadden på det som är utsidan av botten och under pepparkakstransfertrycket.

Vänd tuben med de ditsydda bottnarna och sy igen vändöppningen. Därefter är det bara att vika ner den och eventuellt vika ner kanterna och  korgen är klar!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Emma!
Tack så mycket för en väldigt utförlig tut! Jag ska sätta mig ner med den någon dag och sy samtidigt och om jag undrar något så frågar jag på Facebook!
Tack än en gång! Jag gillar den!
Mvh Liv!